무언가를 지속적으로 덧붙여가는 표현방법, 즉 콜라쥬(collage)는 나중에 붙은 것이 먼저 붙은 것을 가리는 구조를 지닌다. 시간의 순서로 볼 때 후자가 전자를 은폐하고 덮어버리는 방식의 결과물을 만들어 내는 것이다. 나는 지속적으로 이러한 구조에 관심이 있었고, 투명하게, 혹은 판의 조합으로 전자와 후자의 서열을 모호하게 만들어버리는 방법을 모색하고 있었다. 어느 날 붓을 들고 물감으로 그림을 그려보니 그리기의 방법은 전혀 다르다. 먼저 그린 것이 마지막까지 화면의 가장 전면에 유지되면서, 지속적으로 추가되는 패턴이나 요소들은 점점 뒤쪽으로 물러나는 형식을 갖고 있다. 이것은 애초에 선택된 하나의 이미지가 끝까지 영향력을 유지하면서, 게다가 심지어 다른 이미지들이 추가될 때 마다 더 복합적이면서도 불가피한 조건을 만들어 내게 된다. 선행된 조건을 피해가면서 만들어 지는 것. 그리고 선행된 조건을 지속적으로 덮어버리는 더 강력한 다른 요인들. 그리고 또 한가지, 전자와 후자, 원인과 결과, 선행조건과 후발 조건이 서로의 위상에 대한 간섭을 해 나가면서 기대치 않았던 결과물을 만들어 내는 것. 과연 나는 무엇을 추구하는 것일까. 어떤 경우에는 판단을 유보하고 남에게 맡겨버리는 조금은 비겁한 자세를 합리적으로 포장하는 것은 아닐까. 그러나 또 그것이 내가 할 수 있는 최선의 방법이자, 고유의 방식이 아닐까.
Collage, the medium of adding things up repeatedly, is inherently structured to cover up the previous layer with the next one. The latter covers up the former in terms of the temporal order, to create a certain result. Intrigued with such structure consistently, I was seeking for ways to bring confusion to the hierarchy between the former and the latter, probably through transparency or an assembly of pieces. One day I attempted to paint, and a great difference was felt. Painting maintained what was painted at the foreground of the canvas till the end, and the later-added patterns or elements were to resign backward. Furthermore, an initially-selected image kept its influences to the last, and the addition of new images led to more complex and inevitable conditions. It was interesting to see preliminary conditions persistently ignored or covered up by more powerful factors. The intervention into the mutual statuses between the former and the latter, cause and effect, and preceding conditions and following ones led to an unexpected result. I posed a question to myself what I was pursuing for. Aren’t I a little cowardly with holding my own judgement and leaving it to coincidences, to pretend it to be plausible? Even if so, it may probably be the best and unique way that I can put my idea into practice. (2017)
Layered image, a collage work overlapping drawings that were produced one per day over a certain period is an attempt to represent the accumulation of everyday recurrent experience like some ‘indescribable’ abstract character. Each animal and plant image in this work is associated with my personal experience or specific event. For example, in recent work I have repetitively depicted plant roots, zebra patterns, roses, peacocks, bathrobe patterns, and puppies on thin paper in printmaking and drawing. These images serve as my personal metaphor reflecting my momentary thoughts and experiences for one year. As these drawings repetitively overlap, each individual meaning is concealed, and become like abstract dots, lines, and planes, rather than making me feel these are accumulations of work habitually done every day.